Werkbezoek bisschop aan restauratie kerk Schinnen

Geplaatst op: 16-07-2024

Mgr. Harrie Smeets heeft vrijdag 21 december zijn eerste werkbezoek afgelegd. In Schinnen bezocht de bisschop de restauratiewerkzaamheden aan de Dionysiuskerk, de keermuur rond de kerk en het kerkhof. Het gaat om een project van ruim 1,1 miljoen euro. Het is daarmee een van de grootste restauraties aan een kerk die op dit moment in Limburg wordt uitgevoerd.

Vrijdagmiddag werd de bisschop samen met enkele medewerkers van het bisdom in het gemeentehuis van Schinnen ontvangen door CDA-wethouder Roy van der Broek. Ook vertegenwoordigers van het kerkbestuur en aannemersbedrijf Laudy waren hierbij aanwezig en gaven tekst en uitleg bij het grootschalige restauratieproject.

De 12e-eeuwse Dionysiuskerk van Schinnen is op een terp gebouwd. De kerkberg wordt omgeven door een keermuur, die door weersomstandigheden en regeninval ernstig was beschadigd. Deskundigen oordeelden dat een eenvoudige renovatie geen zoden aan de dijk zou zetten. In overleg met de gemeente Schinnen en met steun van de provincie Limburg en het bisdom werd besloten het project grootschaliger aan te pakken.

Zo is de muur grotendeels herbouwd. Hierbij werden onder meer een damwand van stalen buizen en een drainagesysteem aangebracht. Tegelijkertijd werd het exterieur van de kerk gerestaureerd en werd besloten om het kerkhof rond de kerk fors uit te breiden.

Na de ontvangst in het gemeentehuis lieten wethouder Van der Broek en het kerkbestuur de bisschop de werkzaamheden van dichtbij zien. Mgr. Smeets sprak daarbij zijn grote waardering voor de goede samenwerking tussen de verschillende partijen en de grote betrokkenheid van vrijwilligers bij het project.