Tweede dag werkbezoek Gulpen: wandelen met de bisschop

Geplaatst op: 30-11--0001

De tweede dag van het werkbezoek van bisschop Harrie Smeets aan het dekenaat Gulpen begon zaterdag 29 juni sportief. Samen met dan zeventig mensen uit diverse parochies maakte de bisschop een wandeling door de heuvels rond Wijlre. De tocht voerde door prachtige natuurgebieden en schitterende vergezichten. Onderweg werd bij enkele kapelletjes en wegkruisen stilgestaan voor een kort bezinningsmoment. Ook hadden alle wandelaars volop de gelegenheid om met de bisschop in gesprek te gaan.

Na lunch stond een eerste communieviering in Eijsden-Mariadorp op het programma. Gevolgd door een rit naar Banholt, waar de jonkheid uit diverse dorpen de bisschop opwachtte. Zij vertelden Mgr. Smeets over dit typisch Zuid-Limburgs fenomeen, waarbij ongetrouwde jongeren elk jaar een belangrijke rol spelen in de processie én de plaatselijke kermis organiseren. Uit het gesprek bleek dat hoewel de dorpen dicht bij elkaar liggen, er toch nogal wat lokaal verschillende tradities zijn. Over één dingen waren de jongeren het allemaal: die tradities moeten in ere worde gehouden.

Na de jongeren volgde een gesprek met leden van de vrouwenorganisatie Zijactief. Leden van diverse afdelingen van de voormalige boerinnenbond spraken met de bisschop over hun activiteiten, over de katholieke identiteit van hun organisatie en over hun zorgen over de toekomst.

Zaterdagavond stond een heilige mis in een van de kleinste parochies van het bisdom op de planning: in de Laurentiusparochie in Bemelen. Ook hier konden de parochianen na de mis persoonlijk kennis maken met de bisschop. Zondag wordt het werkbezoek afgesloten met onder meer een processie naar Euverem, een bezoek aan het hospice in Valkenburg en het bezoek aan een ondergrondse kapel in een mergelgrot.