Zondag 2 juni t/m zondag 28 juli

Expositie ‘Iconen. Sprekende Stilte’ in Pater Karelmuseum Munstergeleen

In het pater Karelmuseum in Munstergeleen wordt van zondag 2 juni tot en met zondag 28 juli de expositie ‘Iconen. Sprekende Stilte’ gehouden. De op de tentoonstelling te bezichtigen iconen zijn ‘geschreven’ door cursisten van Bernadette Gerrits.

Iconen zijn afbeeldingen uit de traditie van het kerkelijke en spirituele leven van de oosterse kerken. Iconen ‘geschreven’ op een houten paneel, waarbij rekening dient gehouden te worden met bepaalde regels. Wanneer je het hebt over schilderen van iconen is dat ook geen verkeerde uitdrukking, want het Griekse woord waar dit van afstamt, kan zowel schilderen als schrijven betekenen. Op de woensdagen er is een cursist aanwezig om de praktijk van het schrijven van iconen te demonstreren en toelichting te geven over de diverse aspecten van de iconen.

Naast dat iconen op een houten paneel worden geschreven, is het ook volgens de traditie belangrijk dat je natuurlijke materialen gebruikt: hout, krijt, lijm, hars en tempera en ook bladgoud. Tempera is verf bestaande uit eidooier, water en pigmenten van bij voorkeur minerale grondstoffen. Wanneer er voor de achtergrond of de nimbus bladgoud gebruikt wordt, dan wordt dat het eerst aangebracht. Daarna kan het schilderen beginnen, waarbij er gewerkt wordt van donker naar licht. Voor dat men aan de slag gaat, vraagt men eerst Gods zegen via een gebed.

Iconen worden doorgaans niet gesigneerd. Een icoon mag je niet zien als een mooi kunstwerk, maar is bedoeld om te bemediteren met je hart. Een icoon is er ook niet alleen maar om te bewonderen, maar om lief te hebben. W.P. Theunissen schrijft in zijn boek ‘Ikonen, Vensters op de Eeuwigheid’: “Ikonen zijn als gebeden in kleuren. Zij roepen de Hemel neerwaarts en trekken de aarde omhoog… zij zijn als “vensters op de Eeuwigheid” en brengen mede daardoor een Evangelische boodschappen aan de mensen van nu.”

Belangstellenden zijn van harte welkom van 2 juni t/m 28 juli in het Pater Karelmuseum aan de Pater Karelweg 1 in Munstergeleen. De tentoonstelling is met uitzondering van de maandag dagelijks geopend van 14.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis.

Opening expositie
De hierboven aangekondigd expositie wordt officieel geopend op zondag 2 juni 2024 om 15.00 uur. Iedereen is van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn.