Justitiepastor Margreet Sanders: ‘Als alles wegvalt, blijft alleen God over’

Geplaatst op: 06-10-2022

‘Voor God kom ik mijn cel uit’. Zo heet het boek dat Margreet Sanders schreef over haar werk als justitiepastor. De bundel bestaat uit portretten van jongeren die ze ontmoette in de jeugdgevangenis. Schrijven is voor haar een manier om haar ervaringen te verwerken. “Het is heel heftig wat ik hier soms te horen krijg.”

Margreet Sanders was voorheen jongerenwerkster bij het aartsbisdom Utrecht en pastoraal werkster in verschillende parochies. Tweeëneenhalf jaar geleden besloot ze de overstap te maken naar het justitiepastoraat. Eerst deed ze een tijd ervaring op in een jeugdgevangenis. Over haar ervaringen daar schreef Sanders het boek dat afgelopen zomer verscheen. Nu werkt ze in de vrouwengevangenis in Noord-Limburg. In een uitgebreid interview met het bisdomblad De Sleutel vertelt ze waarom ze de overstap maakte. “Mijn hele leven schrijf ik voor Amnesty al brieven aan gevangenen ergens in de wereld, die met bijna niemand contact hebben. Ik heb ook op scholen lesgegeven over het thema vrijheid. Toen ik via Amnesty ooit een gevangenis bezocht, dacht ik: voor deze mensen wil ik werken en toen heb ik me aangemeld bij Justitie.”

Als geestelijk verzorger in een gevangenis komt Sanders heel heftige situaties geven van mensen die in de problemen zijn geraakt. Om haar werk af te schakelen, is ze haar ervaringen gaan opschrijven. Dat heeft geresulteerd in een boek met portretten van jongeren die ze in een jeugdgevangenis ontmoette. “Wat ik met mijn verhalen wil doen, is mensen in de gevangenis een gezicht geven. Het mooie van jongeren is dat ze ondanks moeilijke omstandigheden toch dromen over opnieuw beginnen. Ik had vaak heel diepe gesprekken met ze. Ook over hun geloof. Waar je in de parochie misschien maar een keer per jaar met iemand heel intens over z’n geloof kunt spreken, gebeurt dat in de gevangenis wel tien keer op een dag. Als alles wegvalt, blijft alleen God over,” zegt ze.

Lees het hele interview met Margreet Sanders in het bisdomblad De Sleutel. Vraag nu een proefnummer aan of neem direct een abonnement. Voor € 29 valt het kleurrijke magazine over geloof en leven in Limburg vier keer per jaar in de bus.

Vraag proefnummer of abonnement aan