Bisschop zegent verbouwde kerk Vredepeel in

Geplaatst op: 16-07-2024

Bisschop Harrie Smeets zegent zondag de verbouwde kerk van het rectoraat Koning van de Vrede in Vredepeel in. Het is de eerste kerk in Limburg, waarbij sprake is van zogeheten ‘medegebruik’. Dat wil dat zeggen dat een deel van het oorspronkelijke gebouw als kerk in gebruik blijft en dat een ander deel verbouwd is tot gemeenschapshuis.

De kerk in Vredepeel is een voorbeeld van zogeheten ‘vernieuwbouw’. De kerk blijft in de oorspronkelijke ruimte, maar is een kwartslag gedraaid en is verkleind. Ook is er een nieuw altaar geplaatst en is de kerkzaal opnieuw ingericht. Bij het gedeelte dat gemeenschapshuis wordt, is ook een stuk aangebouwd. De verschillende functies in het gebouw zijn met muren van elkaar gescheiden, maar een tussenzaal kan indien nodig zowel door de kerk als door het gemeenschapshuis worden gebruikt. Overigens zonder afbreuk te doen aan het sacrale karakter van het gedeelte dat kerk blijft.

De verbouwing van de kerk en de realisatie van het gemeenschapshuis zijn mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van de gemeente Venray en de provincie Limburg. Op dit moment wordt voor nog een stuk of vijf, zes andere kerken in Limburg de optie ‘medegebruik’ onderzocht . De viering, waarbij de bisschop de kerk inzegent, begint zondagmorgen op 11.00 uur. Vanaf 15.00 uur zijn de kerk en het gemeenschapshuis te bezichtigen.

Lees ook: Passende herbestemming kerken vinden blijft maatwerk

Illustratie: artist impression van de nieuwe kerkruimte