Mgr. De Jong met honderden pelgrims naar Lourdes

Geplaatst op: 05-09-2019

Hulpbisschop Everard de Jong van Roermond gaat deze week met honderden pelgrims op bedevaart naar Lourdes. Naast individuele pelgrims nemen aan de reis ook diverse groepen uit parochies deel. Het bezoek aan Lourdes is het begin van een heel drukke maand vol bedevaarten voor het Huis voor de Pelgrim in Maastricht, dat de reizen organiseert. De komende weken staan tal van bedevaarten naar maar liefst acht verschillende bestemmingen op het programma.

Zoals gebruikelijk vinden in september de nazomerreizen naar Lourdes plaats. Drie weken achter elkaar reizen er grote groepen pelgrims naar Lourdes. In totaal gaat het om zo’n 1250 mensen die deze maand met het Huis voorde Pelgrim een bedevaart naar het stadje van Maria en Bernadette in de Franse Pyreneeën maken.

Fátima, Israël en Rome
Tegelijkertijd gaat half september een groep pelgrims op bedevaart naar Fátima en andere bijzondere plekken in Portugal. Ze bezoeken het bekende Mariabedevaartsoord, maar ze reizen ook rond door het land dat een rijke religieuze geschiedenis heeft. Zodra deze pelgrims terug zijn uit Portugal, vertrekt een andere groep naar Israël. Daar maken ze een unieke rondreis door het Heilig Land. Eind september vindt dan nog een meerdaagse bedevaart naar Banneux plaats.

Op de laatste dag van de maand vertrekt uiteindelijk een groep pelgrims naar Rome en Assisi. Beide steden staan in het teken van Franciscus: in Rome paus Franciscus en in Assisi zijn beroemde naamgever Sint Franciscus. Daarmee is het bedevaartseizoen nog niet afgelopen, want in oktober staat nog een pelgrimstocht met de paters van Wittem naar Sint Gerardus in Zuid-Italië gepland en in dezelfde week gaat er nog een groep pelgrims naar Santiago de Compostela.

Volgend seizoen
Daarmee heeft het Huis voor de Pelgrim in Maastricht een bijzonder druk najaar. Tegelijkertijd zijn de voorbereidingen voor het seizoen 2020 ook al begonnen. Nieuw in het programma van volgend jaar is onder meer een bedevaart naar de Bourgognestreek in Frankrijk, in het kader van het 800-jarig bestaan van de Munsterkerk in Roermond. Nieuw in 2020 is ook een reis naar Wenen. Samen met de paters van Wittem stappen de pelgrims in de voetsporen van de heilige Clemens Maria Hofbauer, die ook wel de ‘apostel van Wenen’ wordt genoemd. Ook is er volgend jaar een jongerenreis naar Rome en zijn er gezinsbedevaarten naar Israël en Lourdes.

Meer weten over de bedevaarten van het Huis voor de Pelgrim