Missiebureau Roermond start noodhulpactie voor Sri Lanka

Geplaatst op: 26-05-2022

Het Missiebureau Roermond is een noodhulpactie begonnen voor het bisdom Galle in Sri Lanka. De regio waarin het bisdom ligt, wordt al jaren getroffen opeenvolgende rampen. Een hongersnood dreigt.

Bisschop Raymond Wickrama¬singhe van het bisdom Galle bezocht afgelopen week het kantoor van het Missiebureau bij het bisdom in Roermond. Hij werd vergezeld door zijn secretaris Fr. Prasad Ruwan en door Anton Thurayappah uit Venray. “Het bezoek van bisschop Raymond Wickrama¬singhe liet ons niet onberoerd,” zegt directeur Elianne van den Heuvel van het Missiebureau. “Hij sprak open over de zeer moeilijke situatie in zijn thuisland.”

Sri Lanka werd getroffen door een verwoestende tsunami in 2004, een burgeroorlog tussen Tamils en Singalezen, een terroristische aanslag op Paasdag 2019, waarbij twee katholieke kerken, een evangelische kerk en drie hotels het doelwit waren en 253 doden en circa 500 gewonden vielen.  Recent zijn daar de gevolgen van COVID-19 bijgekomen en een zeer zware economische crisis, die de afgelopen maanden tot ernstige onrust heeft geleid.

Van den Heuvel: “De bisschop vertelde dat zijn land in feite bankroet is. Een corrupte regering maakt de situatie nog ernstiger. De prijs van brood is afgelopen weken explosief gestegen en aangezien de lonen niet zijn meegestegen, is brood voor de meeste mensen onbetaalbaar geworden. Medicijnen zijn nauwelijks meer verkrijgbaar en stroomvoorziening wordt niet meer gegarandeerd.”

Het bisdom Galle heeft ruim twee miljoen inwoners, de overgrote meerderheid is Hindoe en ongveer één procent is katholiek. Aan het seminarie van Galle studeren momenteel twaalf seminaristen en voor het nieuwe studiejaar zijn er een zes nieuwe seminaristen aangemeld. “De bisschop heeft echter grote zorgen. Ook het bisdom is vrijwel volledig bankroet. Hij weet niet hoe hij zijn seminaristen de komende maanden te eten moet geven.” Ook de zorg voor de armen staat onder druk. “De bisschop doet wat hij kan. Hij verstrekt noodrantsoenen aan de mensen die aan hongersnood lijden. Maar zijn middelen zijn zeer beperkt en er zullen de komende tijd alleen maar meer mensen in nood komen.”

Mgr. Wickrama¬singhe gaf aan dat zijn bezoek aan Europa een dringende roep om hulp is. Het Missiebureau Roermond heeft in ieder geval vijfduizend euro noodhulp uit eigen middelen toegezegd. Daarnaast is het Missiebureau een actie begonnen om meer fondsen voor het bisdom Galle te werven.