Orgel Caroluskapel

Geplaatst op: 04-08-2023

Het majestueuze orgel in de Caroluskapel is een uniek een heel bijzonder instrument, waaraan door zeer gerenommeerde orgelbouwers is gewerkt. Lange tijd is gedacht dat dit orgel oorspronkelijk rond 1740 gebouwd is door de Luikse bouwer Jean Baptist le Picard. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat het orgel maar liefst honderd jaar jonger is en in 1851 is gebouwd door de Roermondse bouwer Frans Louvigny. Voor het frontontwerp liet hij zich wel inspireren door een Le Picard-orgel dat toen in de Roermondse Sint-Christoffelkathedraal stond.

Het orgel werd daarna enkele malen onderhanden genomen. Zo bouwde de firma Peereboom het in 1929 om tot een pneumatisch instrument. In 1953 restaureerde Verschueren uit Heythuysen het orgel, waarbij elektrische sleepladen werden aangebracht. Verschueren voerde in 2005 en 2006 opnieuw een restauratie uit, waarbij de situatie van 1851 uitgangspunt was. Voor de reconstructie van het orgel werd gebruikgemaakt van achttiende-eeuws pijpwerk van Robustelly (de bouwer van onder meer het orgel van de Lambertuskerk in Helmond). Dat was afkomstig uit een orgel dat hij in 1762 voor de Sint-Nicolaaskerk in het Belgische Eupen bouwde. Het instrument is op 30 april 2006 weer in gebruik genomen.

Regelmatig worden er concerten op het orgel gegeven. Onder ander door de Orgelkring Roermond

Dispositie

Soubasse
Trompette
Clairon

Koppelingen: Accouplement du Positif au Grand Orgue, Tirasse Grand Orgue.
Speelhulpen: Tremblant.