Hoge pauselijke onderscheiding voor Marijcke Beckers uit Voerendaal

Geplaatst op: 18-07-2021

Marijcke Beckers uit Voerendaal heeft zondag 18 juli een hoge pauselijke onderscheiding ontvangen. Zij is benoemd tot Ridder in de Orde van Sint Sylvester. Zij ontving de onderscheiding zondagmorgen uit handen van pastoor Harry Brouwers van Voerendaal.

Marijcke Beckers (76) heeft de onderscheiding gekregen vanwege haar jarenlange inzet voor parochies in Sittard en later Voerendaal. Ook was zij actief voor de benedictijnerabdij Mamelis in Vaals en het dekenaat Heerlen. In Voerendaal heeft Marijcke Beckers zich vooral ingezet op het terrein van diaconie en caritas. Ze was actief bij de Vincentiusvereniging, organiseerde kledingbeurzen en uitstapjes voor kinderen uit kansarme gezinnen. Ook maakt ze zich al vele jaren sterk voor de opvang van vluchtelingen. De afgelopen jaren heeft Marcijke Beckers zich ook ingezet voor de herbestemming van de voormalige parochiekerk van Onze-Lieve-Vrouw Altijddurende Bijstand. Momenteel is ze ook betrokken bij de herinrichting van de Laurentiuskerk in Voerendaal.

De ridderorde van Sint-Sylvester is een van de hogere pauselijke onderscheidingen. De orde werd in 1841 ingesteld door paus Gregorius XVI. De orde wordt verleend aan mensen die zich op het vlak van kerk en samenleving bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt.

Foto: Archieffoto Marijcke Beckers