Peiling: ‘Naar elkaar omzien’ belangrijkste meerwaarde lokale kerken

Geplaatst op: 16-07-2024

Lokale organisatoren van Actie Kerkbalans vinden ‘naar elkaar omzien’ de belangrijkste meerwaarde van hun kerk. Dat blijkt uit een peiling, waarbij deelnemers konden kiezen uit tien voorbeeldwaarden en waaraan ze ook hun eigen variant konden toevoegen. Zo’n 36 procent van de deelnemers aan de peiling koos voor ‘naar elkaar omzien’. Op plaats twee staat met 22 procent van de stemmen het verzorgen van inspirerende vieringen.

Deze uitkomsten zijn gepresenteerd tijdens de landelijke perspresentatie voor Actie Kerkbalans op vrijdag 18 januari in het Catharijneconvent in Utrecht. Actie Kerkbalans is de grootste landelijke fondsenwervingsactie in Nederland. De lokale parochies en gemeenten van de Rooms-katholieke kerk, de Protestante Kerk in Nederland en de Oudkatholieke kerk vragen in de actieweken van 19 januari tot 3 februari 2019 al hun leden om een bijdrage voor de eigen kerk.

De dit jaar voor het eerst gehouden peiling heeft als doel organisatoren te laten nadenken over de meerwaarde van hun kerk, om dit ook te gebruiken in hun plaatselijke communicatie over Kerkbalans en het belang van de eigen parochie. Daarbij geeft de peiling een beeld van wat over het algemeen als belangrijkste meerwaarde wordt ervaren.

‘Ook naastenliefde is eredienst’

Mgr. Hans van Den Hende, voorzitter van de Rooms-Katholieke Bisschoppenconferentie en bisschop van Rotterdam zei in zijn reflectie op de uitkomsten van de peiling: “Kerkbalans staat in de lange traditie van de Kerk om haar leden te vragen om steun. De apostel Paulus omschrijft deze steun als een 'bijdrage aan de noden van de heiligen' (Romeinen 12, 13). In dit perspectief betekent Kerkbalans dat je als parochiaan op basis van je gelovige betrokkenheid ook materieel bijdraagt aan de gemeenschap van de Kerk als instrument van de Heer in onze wereld. In de Kerk komt gebed als eredienst aan God op de eerste plaats. Vanuit deze eredienst komen we tot concrete daden van liefde en ontvangen wij de inspiratie om het evangelie te verspreiden in woord en daad. Ook naastenliefde is een eredienst die we aan God verschuldigd zijn.”

‘Omzien naar elkaar raakt het hart van kerkzijn’

‘Omzien naar elkaar’ wordt door leden van de Protestantse Kerk als belangrijkste meerwaarde gezien, blijkt. Ik ben hier blij mee’, zo reageerde ds. De Reuver tijdens de perspresentatie, hij is scriba (secretaris) van de Protestantse Kerk in Nederland. “Waarom? Omdat omzien naar elkaar een concretisering is van de diep spirituele en existentiële geloofservaring door God niet weggekeken maar gezien te worden,” aldus De Reuver. “Omzien naar elkaar, zodat ik, zodat die ander ontdekt door God gezien en geteld te worden. Dit omzien van elkaar raakt het hart van kerkzijn.”

Limburgse foto wint publieksprijs

Tijdens de perspresentatie van Actie Kerkbalans op vrijdag 18 januari werden ook de winnaars van de tweede landelijke fotowedstrijd van Actie Kerkbalans bekend gemaakt. Dewi Boessens uit Beek heeft de publieksprijs gewonnen met de meeste likes op facebook. Andere winnaars waren Joke Schulenklopper uit de PKN-gemeente Hoorn-Zwaag-Blokker in de categorie ‘Omzien naar elkaar, Gerrit te Vaarwerk uit de St.-Josephparochie in Lochem in de categorie ‘Inspirerende vieringen’ en Esther Verwimp uit de parochie Paus Johannes XXIII in Houten in de categorie ‘Missionaire aanwezigheid in stad, dorp of wijk’.

Download alle onderzoeksresultaten