Plant een boom tijdens 'Periode van de Schepping'

Geplaatst op: 01-09-2020

Ieder jaar wordt tussen 1 september en 4 oktober de Periode van de Schepping gehouden. In deze periode wordt in de kerken extra aandacht gevraagd voor de zorg voor de Schepping. In samenwerking met het Belgische Ecokerk, vraagt de Laudato si’ werkgroep Nederland ook in 2020 aandacht hiervoor.

De Laudato si’ werkgroep Nederland sluit zich aan bij de oproep van de Belgische kerkelijke organisatie Ecokerk om in deze periode een Laudato si’ boom te planten. Een vrucht- of fruitboom symboliseert mooi de oproep om de vruchten van de aarde te delen. Bovendien duurt het enkele jaren voordat hij vrucht draagt.  Ook dat is symbolisch: het vraagt soms wat geduld om resultaten te zien van bepaalde inspanningen.

Paus Franciscus
Dit jaar is het vijf aar geleden dat paus Franciscus zijn belangrijke document over de bescherming van het milieu en de schepping schreef: Laudato Si’. Hierin schrijft de paus dat de aarde ons gemeenschappelijk huis is, dat we maar één aarde hebben en dat we daar zuinig op moeten zijn. Dat geldt voor iedereen, of je nu gelovig bent of niet.

Dit voorjaar is een speciaal Laudato Si’-jaar uitgeroepen. Dat krijgt extra aandacht tussen 1 september en 4 oktober. Dit zijn geen toevallig gekozen datums: 1 september is door de paus ingesteld als Wereldgebedsdag voor de Schepping. En op 4 oktober vieren we het feest van Sint Franciscus, de heilige die zich zo verbonden voelde met de schepping en met de armen en naar wie de paus zichzelf vernoemd heeft.

Laudato si’ werkgroep Nederland
De Laudato si’ werkgroep Nederland is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse bisschoppenconferentie en de KNR. Deze is ingesteld bij het uitkomen van de pauselijk encycliek over de zorg voor ons gemeenschappelijk huis in 2015. Voorzitter is mgr. Gerard de Korte. Kijk voor meer informatie ook op de website laudato-si.nl.