Bisschop Smeets heeft eerste priesters gewijd

Geplaatst op: 16-07-2024

Bisschop Harrie Smeets van Roermond heeft zaterdag 15 juni voor de eerste keer sinds zijn aantreden nieuwe priesters gewijd. Dat gebeurde tijdens een plechtige viering in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond. Cesar Cortes Oviedo en Marco Figliola waren de eerste priesters die door Mgr. Smeets werden gewijd.

In zijn preek hield Mgr. Smeets de wijdelingen voor om trouw te blijven aan een eenmaal gegeven jawoord. “Jullie stellen je beschikbaar voor de Kerk. Jullie ‘ja’ klinkt maar één keer, maar geldt voor altijd. Dit ‘ja’ gaat tot op het bot van je leven.”

Beide neomisten zijn lid van de beweging van de Neocatechumenale Weg. Cortes Oviedo komt uit Honduras en Figliola uit Italië. Ze hebben opgeleid aan het eigen seminarie van deze beweging in Cadier en Keer en aan het grootseminarie Rolduc in Kerkrade. Beiden zijn gewijd tot priester van het bisdom Roermond. Cortes Oviedo gaat als kapelaan werken in Roermond-Oost en Figliola als kapelaan in het parochiecluster van Roermond-Centrum/Zuid.

Tot de ‘lichting’ nieuwe priesters van 2019 behoort ook kapelaan Mathoma Alexander. Hij is eind april in zijn geboorteland India tot priester gewijd. Hij werkt sindsdien als kapelaan in Venray.