Week van gebed: recht voor ogen

Geplaatst op: 16-07-2024

'Recht voor ogen’ is deze keer het thema van de Week van Gebed voor de eenheid van de christenen. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 20 tot en met 27 januari. Het thema sluit aan bij de oproep om ‘recht te zoeken’ die in het Bijbelboek Deuteronomium (16, 10 -20) te vinden is.

Het thema is gekozen door de kerken in Indonesië. Zij vinden het belangrijk het recht voor ogen te houden als basis voor eenheid. In hun land hebben zij ervaren hoe onrecht kan zorgen voor verdeeldheid. Terwijl de Indonesische samenleving voorheen juist gekenmerkt werd door samenwerking en solidariteit. Deze thematiek sluit prachtig aan bij de jaarlijkse Week van Gebed voor de eenheid. In die week proberen we als gelovigen van verschillende christelijke kerken een stapje dichter bij elkaar te komen.

De woorden uit het Bijbelboek Deuteronomium – “Zoek het recht en niets dan het recht” – spreken krachtig in de situatie van de Indonesiërs. De tekst volgt op een hoofdstuk waar feesten het centrale thema zijn. God instrueert zijn volk iedereen bij het feest te betrekken: “Vier dan uitbundig feest, samen met uw zonen en dochters, uw slaven, uw slavinnen, en de Levieten, de vreemdelingen, de weduwen en de wezen die bij u in de stad wonen.” Deze opdracht geldt ook voor gelovigen in Nederland. Laten we niemand uitsluiten. Het zoeken van recht is daar onlosmakelijk aan verbonden. Dat mag elke christen elke dag voor ogen houden.