Lezing Academie Rolduc over 'rechtvaardige oorlog'

Geplaatst op: 14-02-2020

Lezing over Rechtvaardige oorlog Kan een oorlog rechtvaardig zijn? Dat is een moeilijke vraag, waar binnen de Kerk ook al jarenlang over nagedacht wordt. Soms moet je wel oorlog voeren om jezelf te verdedigen. Of ook dan niet? Paus Franciscus wil het standpunt van de katholieke sociale leer hierover heroverwegen. In dit jaar waarin we 75 jaar bevrijding herdenken, gaat Academie Rolduc in op het thema 'rechtvaardige oorlog'.

Op vrijdag 28 februari houdt Prof. dr. Fred van Iersel een lezing over dit thema in Abdij Rolduc. Van Iersel is bijzonder hoogleraar geestelijke verzorging bij de krijgsmacht aan de Universiteit van Tilburg. Ook is hij docent sociale leer van de kerk aan verschillende opleidingen in Nederland en België. Tijdens de lezing gaat hij in op de plannen van de paus om de officiële leer ten aanzien van oorlog en geweld mogelijk aan te passen. Waarom is dit nu aan de orde en welke gevolgen heeft dat? Het wordt een avond over katholieke vredestheologie.

Academie Rolduc is een lezingenreeks van het grootseminarie en Theologisch Instituut Rolduc. Elke maand is er een andere spreker over een religieus of maatschappelijk thema. De lezingen zijn voor iedereen toegankelijk. Deelname kost vijf euro per avond, ter plekke te voldoen. De lezing begint om 19.00 uur. Aanmelden vooraf is gewenst.

Bekijk het volledig jaarprogramma van Academie Rolduc