Limburgse missiebisschop Mgr. Hans Reesink overleden

Geplaatst op: 16-07-2024

In het klooster Sint Antonius in Divinópolis in Brazilië is de Limburgse missiebisschop mgr. Hans Reesink O.F.M. overleden. Hij is 84 jaar geworden. De bisschop was afkomstig uit Heerlerheide. Van 1989 tot 1998 was hij bisschop van Almenara en van 1998 tot aan zijn emeritaat in 2009 van Teófilo Otoni. Tussentijds kwam hij regelmatig op bezoek bij zijn familie en bekenden in Limburg.

Mgr. Hans Reesink werd op 28 juli in Heerlen 1934 geboren. In 1956 trad hij toe tot de orde van de franciscanen. Hij werd als missionaris naar Brazilië gezonden, waar hij van 1970 tot 1979 onder meer provinciaal overste was in Santa Cruz.

De Heerlense bisschop is op Hemelvaartdag overleden. De uitvaart vindt volgens Braziliaanse traditie vandaag (vrijdag 31 mei) plaats in de kerk van St. Isabel. Hierna zal hij worden overgebracht naar het kerkhof van de franciscanen in Ribeirão das Neves. In zijn geboortestad Heerlen wordt vanavond om 19.00 uur in de Corneliuskerk van Heerlerheide een mis voor de overleden bisschop opgedragen.