Roepingenzondag: Wees niet bang

Geplaatst op: 20-04-2021

‘Wees niet bang, kom dichterbij’. Dat is dit jaar de slogan van Roepingenzondag. In het weekeinde van 24 en 25 april wordt voor de 58e keer Wereldgebedsdag voor Roepingen gehouden. Priester of religieus worden, is niet meer zo gebruikelijk als het vroeger was. Maar dat wil niet zeggen dat God niemand meer roept. Elk jaar zijn er mensen die gehoor geven aan de oproep van Christus om Hem te volgen en ‘vissers van mensen’ te worden. In katholieke kerken over de hele wereld wordt dit weekeinde gebeden voor roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven.

Roepingenvespers
In het bisdom Roermond is er onder meer een ‘roepingenvespers’ in de abdijkerk van Rolduc op zondag 25 april. Tijdens deze vespers worden enkele seminaristen officieel opgenomen onder de priesterkandidaten. Deze vesperviering wordt vanaf 16.00 uur gestreamd via de website van het seminarie. Daarnaast zijn alle parochies en religieuze gemeenschappen uitgenodigd om tijdens Roepingenzondag extra te bidden voor religieuze roepingen. Per bisdom zijn materialen beschikbaar die daarbij gebruikt kunnen worden.

Booodschap paus
Zoals elk jaar heeft paus Franciscus nu ook weer een boodschap gepubliceerd voor Roepingenzondag. Daarin stelt hij deze keer Sint-Jozef tot voorbeeld, die door middel van dromen door God geroepen werd. Sint-Jozef was niet beroemd en viel evenmin op “en toch heeft hij in de ogen van God door zijn gewone leven iets bijzonders verwezenlijkt,” zo zegt de paus, die er verder op wijst dat God naar het hart kijkt en in de heilige Jozef een vaderhart herkende. “De Heer wil harten van vaders, harten van moeders vormen: open harten, die in staat zijn tot grote uitdagingen, edelmoedig in de zelfgave, meelevend in het troosten van angsten en vastberaden om de hoop te versterken,” schrijft paus Franciscus.

Zelf priester of religieus worden?
Heb je er zelf ook wel eens over nagedacht of een leven als priester, diaken of religieus iets voor jou zou zijn? Kom eens vrijblijvend praten. Of neem contact op met de rector van de priesteropleiding via rector@rolduc.nl of kijk voor meer informatie op www.rolduc.nl.