Tarcisiusmedaille nieuwe onderscheiding voor misdienaars

Geplaatst op: 16-12-2021

De Tarcisiusonderscheiding. Zo heet een nieuwe medaille van het bisdom Roermond voor misdienaars en acolieten. De medailles zijn onlangs door bisschop Harrie  Smeets gezegend (foto), waarmee hij zijn waardering uitdrukt voor het dienstwerk van misdienaars en acolieten.

De nieuwe onderscheiding is een initiatief van de Dienst Liturgie en Kerkmuziek van het bisdom in samenwerking met de Sint-Gregoriusvereniging. De Tarcisiusmedaille kan uitgereikt worden bij bijzondere gelegenheden: bij jubilea van misdienaars en acolieten of als iemand na een langjarige inzet afscheid neemt.

Er zijn vier soorten medailles: een kleinere aan een lint voor misdienaars en drie grotere in verschillende kleuruitvoeringen, naar inzicht van de parochie in te delen voor verschillende jubilea of andere bijzondere gelegenheden. De onderscheidingen zijn bewust niet aan aantal jaren gekoppeld omdat dat nogal verschilt per parochie. Op de website van de Sint-Gregoriusvereniging is onder de button Onderscheidingen alle informatie te vinden.

Palmzondag: misdienaars- & acolietendag
Op Palmzondag 10 april 2022 – aan het begin van de Goede Week – is ’s middags een feestelijke bijeenkomst gepland in Roermond, waarvoor alle misdienaars en acolieten uit heel Limburg (en daarbuiten) uitgenodigd zijn. Tijdens deze feestelijke dag zullen de eerste Tarcisiusonderscheidingen officieel uitgereikt en opgespeld worden. Over de verdere invulling van die dag volgt later meer info, ook mede afhankelijk van de ontwikkelingen rond corona.

Het is echter al mogelijk om de onderscheidingen te bestellen en te ontvangen. Bestellen kan bij de Sint-Gregoriusvereniging. Net als bij de onderscheidingen voor koorzangers wordt gevraagd rekening te houden met een afhandelings- en levertijd van tenminste zes weken. Reden te meer om op tijd de onderscheidingen aan te vragen!