Kardinaal Turkson spreekt op caritasdag

Geplaatst op: 14-08-2024

De Nederlandse bisdommen organiseren op zaterdag 6 april 2019 een landelijke inspiratie- en verdiepingsdag met als thema ‘Caritas beweegt’. Kardinaal Peter Turkson spreekt dan over het belang van caritas en sociale rechtvaardigheid in een veranderende samenleving. Hij is het hoofd van het Vaticaanse dicasterie (soort ministerie) voor Bevordering van de Gehele Menselijke Ontwikkeling.

De inspiratiedag is bedoeld voor iedereen die zich in parochies en kerkelijke instellingen bezighoudt met caritas en diaconie, zoals de paus Franciscusgroepen, armenbesturen en vergelijkbare werkgroepen. De dag wordt gehouden in Abdijhof Mariënkroon in Nieuwkuijk.

Kardinaal Peter Turkson komt oorspronkelijk uit Ghana. Hij was in het verleden regelmatig in Nederland te gast. Ook studeerde Turkson enige tijd in Nijmegen. Sinds enkele jaren werkt hij in Rome, waar hij onder meer namens de paus de encycliek Laudato si’ introduceerde.

Kardinaal Turkson spreekt op 6 april over het belang van caritas en sociale rechtvaardigheid in een veranderende samenleving. Andere sprekers zijn Hilde Kieboom van de gemeenschap Sant’ Egidio in Antwerpen en vicevoorzitter Sara Böhmer van de Konferentie Nederlandse Religieuzen. Zij gaan in op nieuwe vormen van gemeenschap en hun belang voor diaconie. Tijdens twee rondes kunnen de deelnemers in workshops kennis maken met inspirerende diaconale projecten uit het hele land. De dag wordt mede georganiseerd door de Dienst Kerk & Samenleving van het bisdom Roermond. Aanmelden kan tot 31 maart.

Download flyer met volledige programma:

Foto kardinaal Turkson: Ramon Mangold