Bisschop pakt draad dekenale bezoeken weer op

Geplaatst op: 21-08-2019

Bisschop Harrie Smeets begint deze week aan een nieuwe reeks visitaties aan de dekenaten in Limburg. Tijdens de afgelopen vakantieperiode lagen de werkbezoeken even stil, maar tot half oktober is de bisschop zes weekeinden in een ander dekenaat te gast.

De rondgang langs de dekenaten is onderdeel van een nadere kennismaking van Mgr. Smeets met het bisdom. Vóór de zomer was hij al te gast in de dekenaten Kerkrade, Venlo, Horst, Weert en Gulpen. Dit weekeinde – 23 t/m 25 augustus – staat het dekenaat Sittard op de agenda.

Van 13 t/m 15 september is de bisschop te gast in Maastricht. De week erna bezoekt hij van 20 t/m 22 september het dekenaat Thorn. Van 27 t/m 29 september speelt de bisschop min of meer een thuiswedstrijd in het dekenaat Roermond. En van 4 t/m 6 oktober is hij te gast in zijn ‘eigen’ Venray, waar hij vijftien jaar zelf deken is geweest. Van 18 t/m 20 oktober bezoekt Mgr. Smeets het dekenaat Susteren.

In november en december staan dan nog bezoeken aan de dekenaten Heerlen en Schinnen op de planning. Dat betekent dat Mgr. Smeets vóórdat hij op 8 december een jaar bisschop is, zijn rondgang door het bisdom helemaal heeft afgerond en alle dertien dekenaten heeft bezocht.

Programma Sittard
Het bezoek aan het dekenaat Sittard begint komende vrijdagmorgen in het parochiecluster van Geleen, dat pas heel recent aan het dekenaat Sittard is toegevoegd. De parochies van Geleen behoorden tot enkel maanden geleden bij het dekenaat Schinnen. Vrijdagmiddag staan de parochies van Limbricht, Guttecoven en Einighausen op het programma. Vrijdagavond is er om 19.00 uur een heilige mis in de Michielskerk in Sittard bij gelegenheid van de feestdag van Sint Rosa, de stadspatrones. Aansluitend is er een ontmoeting met alle kerkbesturen van het dekenaat.

Zaterdagmorgen wordt de bisschop ontvangen in de parochies van Elsloo, Stein/Berg aan de Maas en Urmond, gevolgd door een kennismaking met de parochie Vrangendael. ’s Middags bezoekt de bisschop de kinderen van de zogeheten ZaterdagMiddagClub, is er een gesprek over bedevaartpastoraat en staat een bezoek aan zorgcentrum Hoogstaete op het programma. Zondag begint met een heilige mis en de beroemde Sint-Rosaprocessie, gevolgd door een ontmoeting met vrijwilligers, emeriti en de leden van het Pastoraal Beraad Sittard.

Terugblik op de eerdere werkbezoeken