Wat vieren we van 2 t/m 8 juni 2024?

Geplaatst op: 29-05-2024

Processiezondag

Deze zondag is het ‘processiezondag’. In Nederland vieren we Sacramentsdag op tweede zondag na Pinksteren. Komende zondag dus. Traditioneel verbonden met Sacramentsdag is de traditie van de sacramentsprocessies, die op veel plaatsen in Limburg in ere wordt gehouden. Dus is het dit weekeinde en soms ook nog de komende weekenden ‘bronk’ of processie.

Op Sacramentsdag staat het Heilig Sacrament – de aanwezigheid van God in de gezegende hostie – centraal. De gelovigen trekken dan biddend door de straten van de parochie, meestal begeleid door een muziekkorps dat speciale processiemarsen speelt. Achteraan in de stoet loopt de priester onder een baldakijn, dat de ‘hemel’ wordt genoemd, met het Allerheiligste. Dit is een monstrans – een mooi versierde houder – waarin de geconsacreerde hostie zit. De betekenis hierachter is dat God niet ver weg is, maar zich tussen de mensen bevindt en met hen door het dorp of de stad en dus ook door het leven trekt. Meestal wordt tijdens een processie ook bij een of meer zogeheten rustaltaren de zegen met het Allerheiligste gegeven.

Heilige Norbertus

Deze week staat er ook weer een Limburgse heilige op de kalender. Het is de Heilige Norbertus uit Gennep. Hij leefde in de 12e eeuw en stichter onder andere een kloosterorde. Officieel is dit de ‘Orde der premonstratensers’, genoemd naar het dorpje Premontré in Frankrijk waar het eerste klooster stond. Later de werd orde ook naar de stichter ‘norbertijnen’ genoemd. Vanwege hun witte habijt worden de paters ook wel ‘witheren’ genoemd. Hoewel Norbertus uit Limburg kwam, is ons bisdom nooit een klooster van norbertijnen geweest. Wel van norbertinessen, de vrouwelijke tak. Zij woonden jarenlang in het huidige Chateau Sint-Gerlach in Houthem en daarna nog een paar jaar in het voormalige kartuizerklooster in Roermond, waar nu het bisdom is gehuisvest.

H. Hartverering

En op de derde vrijdag en zaterdag na Pinksteren vieren we de twee Heilig Hartfeesten van de Kerk: het Heilig Hart van Jezus en een dag later het Heilig Hart van Maria. Lees meer over de achtergronden van beide feesten:

Illustratie: Emeritus-pastoor Chrit Willems met het Allerheiligste in de processie van Asselt.