Wat vieren we van 1 t/m 7 september 2024?

Geplaatst op: 29-08-2024

Verjaardag kathedraal

De kathedraal is jarig! Op dinsdag 3 september is het precies 614 jaar geleden dat de Sint-Christoffelkerk als parochiekerk van Roermond werd gewijd. Toen deze kerk later kathedraal – bisschopskerk – werd, werd het kerkwijdingsfeest in het hele bisdom overgenomen. Daarom staat komende week het kerkwijdingsfeest op de liturgische kalender.

Het is een goed gebruik in de katholieke Kerk om elke kerkgebouw met een vast altaar te wijden. Dit is plechtige gebeurtenis, die alleen door een bisschop kan worden gedaan. Door een gebouw te wijden, maak je duidelijk dat een kerk niet zomaar een plek van samenkomst is, maar een sacraal ruimte, die bestemd is voor de eredienst aan God. Bij het wijden van een kerkgebouw, wordt de kerk op twaalf plaatsen met H. Olie gezalfd. Vaak worden die plekken gemarkeerd met een zogeheten ‘wijdingskruis’ op of in het stuc- of metselwerk van de kerk.

Als de wijdingsdatum van een kerk bekend is, wordt die elk jaar in die betreffende kerk gevierd. Het is toch een beetje de verjaardag van de kerk. Bij heel oude kerken is de wijdingsdatum vaak niet (meer) bekend. Daarom staat er op de liturgische kalender ook een dag (in Nederland 25 oktober) waarop de wijdingsdatum wordt gevierd van alle kerken waarvan die datum niet bekend is.

Van de kathedraal in Roermond is de datum wel bekend: 3 september. Op veel plaatsen ging het feest van de kerkwijding ook gepaard met feesten in de stad. Vandaar dat veel kermissen of jaarmarkten nog altijd plaatsvinden op of rond de datum van de wijding van de plaatselijke kerk. Zo is in Roermond in het eerste weekeinde van september nog elk jaar een jaarmarkt.

Het feest van de kerkwijding van de kathedraal wordt twee keer gevierd. Op zondag 1 september is er een feestelijke H. Mis om 11.30 uur met bisschop Van den Hout voor de eerste keer als hoofdcelebrant. Op de eigenlijk dag – dinsdag 3 september is er om 17.00 uur in de kathedraal een vesperviering met de leden van het Kathedraal Kapittel.