Wat vieren we van 28 november t/m 4 december?

Geplaatst op: 25-11-2021

Eerste week van de Advent

Dit is de eerste week van het nieuwe jaar, althans van het kerkelijk jaar. In een jaar wordt door de Kerk het hele leven van Christus herdacht. Dat begint uiteraard bij zijn geboorte, of beter nog: bij de voorbereiding op zijn geboorte: de vier weken van de Advent. Daarom begint de kerkelijke kalender vanaf de 1e Zondag van de Advent opnieuw te tellen.

Sterke tijd

De Advent is een van de zogeheten ‘sterke tijden’, die met een groot feest verbonden is. In dit geval Kerstmis. De andere sterke tijden zijn de Veertigdagentijd en de Paastijd tussen Pasen en Pinksteren. In de sterke tijden worden zo min mogelijk andere feesten gevierd, om de aandacht niet af te leiden. Daarom staan er in de advent relatief weinig gedenkdagen van heiligen op de officiële liturgische kalender.

Heiligen

Maar er zijn natuurlijk toch een paar uitzonderen, zoals deze week de heilige apostel Andreas (zie foto) en de beroemde missionaris Franciscus Xaverius. Zaterdag 4 december biedt de officiële kalender de mogelijkheid om de vrije gedachtenis van Johannes van Damascus te vieren. Maar in Limburg kennen we deze datum natuurlijk voor als Barbaradag, patrones van de mijnwerkers en voorspreekster voor een zalige dood.

Illustratie: Beeld van de apostel Andreas in de gelijknamige parochiekerk in Velden.