Wat vieren we van 12 t/m 18 december?

Geplaatst op: 09-12-2021

Derde week van de Advent

De derde week van de Advent begint met Zondag Gaudete. De naam komt van de eerste woorden van het openingsgezang op deze zondag: Gaudete in Dominum sember. Dat betekent ‘Verheugt u in de Heer te allen tijde’. We zijn halverwege de Advent en het goede nieuws van Kerstmis werpt langzaam zijn lichtschijnsel vooruit. Daarom is de officiële liturgische kleur vandaag roze: een stuk zachter dan het harde paars. Het is een boodschap: wees blij: Kerstmis komt eraan! Later deze week begint ook de zogeheten Kerstnoveen, de laatste negen dagen die in de liturgie helemaal gericht zijn op de voorbereiding op Kerstmis.

Heiligen

Deze week staan er nog twee heiligen op de kalender: de heilige Lucia en Johannes van het Kruis. Lucia is de heilige va het licht. Haar naam betekent ook licht. Het is niet voor niets dat zij midden in de Advent – in de donkerste tijd van het jaar – wordt gevierd. In Limburg wordt zij onder andere in Beek en in Rolduc (foto) vereerd. Johannes van het Kruis is een van de grote kerkleraren uit de geschiedenis. Hij leefde in de 16e eeuw in Spanje. Hij werd karmeliet en nam samen met Theresia van Avilá het initiatief om de karmelorde te hervormen. Ook zijn boeken zijn heel beroemd geworden.

Illustratie: afbeelding Sint-Lucia in abdijkerk van Rolduc