Wat vieren we van 9 t/m 15 januari 2022?

Geplaatst op: 06-01-2022

Tijd door het jaar

Met de Doop van de Heer wordt op zondag 9 januari de Kersttijd afgesloten en begint de ‘tijd door het jaar’. Dat is de naam die in de liturgie gegeven wordt aan de periodes in het jaar waarin er geen bijzondere, zogeheten ‘sterke tijden’ gevierd worden, zoals advent of de 40-dagentijd. Tot aan Aswoensdag zitten we in de gewone tijd door het jaar. De liturgische kleur is dan groen.

Heiligen

In deze eerste week door het jaar is meteen het feest van een Limburgse heilige te vieren. Op zaterdag 15 januari herdenken we de heilige Arnold Janssen. Hij werd geboren in Goch, vlak over de Duitse grens. Hij werd priester en wilde een missiecongregatie stichten. Dat mocht niet in het Duitsland van eind 19e eeuw en dus stak hij de grens over. Zo kwam hij in Steyl bij Tegelen terecht. Daar woonde hij de rest van zijn leven. Arnold Janssen stichtte hier maar liefst drie congregaties: de Sociëteit van het Goddelijk Woord, de zusters Dienaressen van de Heilige Geest (blauwe zusters) en de Dienaressen van de Heilige Geest van de Altijddurende Aanbidding (roze zusters). Samen hebben de drie congregaties meer dan tienduizend leden, die in de wereldkerk bekend staan als de ‘Steyler missionarissen’. Arnold Janssen overleed op 15 januari 1909 in Steyl. Hij ligt daar ook begraven. In de kerk van Missiehuis is zijn graftombe te vinden. In 2003 werd hij heilig verklaard.

Deze week is op donderdag 14 januari ook de gedachtenis van de zalige Peerke Donders. In Limburg staat hij niet officieel op de liturgische kalender, wel in het bisdom Den Bosch waar hij oorspronkelijk vandaan kwam. Peerke geniet in Limburg toch enige bekendheid via de paters redemptoristen van Wittem, de congregatie waartoe deze ‘apostel van Suriname’ behoorde. Vanuit Wittem loopt er ook lange afstandswandelroute naar zijn geboortehuis in Tilburg, het zogeheten ‘Peerkepad’.