Wat vieren we van 16 t/m 22 januari?

Geplaatst op: 12-01-2022

Week van Gebed

Deze week geldt internationaal als Gebedsweek voor de eenheid van de christenen. Gelovigen van een groot aantal christelijke kerkgenootschappen in de hele wereld bidden deze week om eenheid. Meer inrformatie

Heiligen

Een heilige die zich in Limburg in een warme belangstelling mag verheugen, is Antonius. Nu kent de Kerk twee grote heiligen met deze naam: Antonius Abt (foto) en Antonius van Padua. Op 17 januari wordt het feest de eerste gevierd en om hem te onderscheiden van zijn naamgenoot wordt hij ook wel ‘Antonius met het varken’ genoemd. Hij leefde in de derde en de vierde eeuw in Egypte. Hij geldt als een van de grondleggers van het latere kloosterleven. Hij geldt al beschermheilige van het vee. Vandaar dat hij vaak met een varken wordt afgebeeld. Om die reden is hij ook populair in de meer agrarische gebieden in Limburg en zijn heel wat veldkapellen aan Antonius Abt zijn gewijd. Op diverse plekken wordt zijn feest ook met diverse tradities gevierd. Ook zijn er diverse gildes en broederschappen naar hem vernoemd.

Traditie

Een andere grote heilige van deze week is Agnes van Rome, een martelares uit de 4e eeuw. Ze werd op gruwelijke wijze om het leven gebracht en wordt beschouwd als een toonbeeld van kuisheid en zuiverheid. De naam Agnes of Angus betekent rein lam. Volgens een oude traditie worden op haar feestdag in de St-Agnescatacombe in Rome twee lammeren gezegend, die de wol leveren voor het pallium. Dit is de speciale stola die aartsbisschoppen dragen. Elk jaar op 29 juni (feest Petrus en Paulus) legt de paus de dat jaar nieuw aartsbisschoppen het pallium op.

Ilustratie: beeld van H. Antonius Abt (met varken) in de aan hem toegewijde kapel in Blitterswijck