Wat vieren we van 23 t/m 29 januari?

Geplaatst op: 20-01-2022

Zondag van het Woord van God

In zijn brief (motu proprio) ‘Aperuit illis’ van 30 september 20219 heeft paus Franciscus de derde zondag door het jaar uitgeroepen tot ‘Zondag van het Woord van God’. Deze zondag valt altijd in januari. Dit jaar op de 23e. De paus heeft gevraagd om op deze zondag bijzondere aandacht te besteden aan de viering, bestudering en verspreiding van het Woord van God in het leven van de Kerk.

Katholieken zijn van oudsher niet zo’n bijbellezers. Dat is jammer, want de Bijbel is een prachtig boek. Of beter gezegd: een verzameling boeken. In de katholieke uitgave van de Bijbel zijn het er maar liefst drieënzeventig. Dan mag je rustig over een kleine bibliotheek spreken, in plaats van over één boek.

Al deze boeken bevatten bijzondere verhalen die samen het Woord van God vormen. In elke eucharistieviering worden een paar korte stukken uit de Bijbel voorgelezen. Het loont absoluut de moeite om de verhalen eens helemaal te lezen en op je te laten inwerken. Wat staat hier? Wat wil God ons duidelijk maken? Wat kan ik met deze tekst in mijn dagelijks leven? Behalve de tekst die bij deze zondag hoort, mogen we dan ook eens een paar extra bladzijdes uit de Bijbel lezen en er met anderen over praten.

Meer weten over de Zondag van het Woord van God

Heiligen

Geen Limburgse heiligen op de kalender deze week, maar wel een aantal heiligen waar Limburgers een bijzondere band mee hebben. Zo is Franciscus van Sales de patroonheilige van emeritus-bisschop Frans Wiertz. Angela Merici was de stichteres van de zusters ursulinen, die op diverse plekken in Limburg actief zijn geweest en dit moment in Venray wonen. De theologische boeken van Thomas van Aquino zijn voor veel priesters, diakens en anderen die theologie gestudeerd hebben van belang geweest en nog steeds. Maar de heilige aan wie alle gelovigen veel te danken hebben, is zonder meer de apostel Paulus. Deze week herdenken we zijn bekering, die er uiteindelijk toe leidde dat het evangelie ook buiten Israël en tot in ons land verkondigd ging worden.

Illustratie: Muurschildering van de Bekering van Paulus in de Hubertuskerk in Hegelsom