Wat vieren we van 30 januari t/m 5 februari 2022

Geplaatst op: 26-01-2022

Maria Lichtmis en Blasiuszegen

Maria-Lichtmis en het feest van de heilige Blasius (foto) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alleen omdat ze op twee achtereenvolgende dagen gevierd worden (2 en 3 februari), maar vooral omdat gewijde kaarsen op beide dagen een belangrijke rol spelen.

Met Maria-Lichtmis vieren we de ‘Opdracht van de Heer’ in de tempel. Op de 40e dag na zijn geboorte brengen Jozef en Maria de kleine Jezus voor de eerste keer naar de tempel in Jeruzalem. Vroeger was dit het einde van de Kersttijd. In de 10e eeuw ontstond de traditie om op deze feestdag de kaarsen te wijden die in de liturgie gebruikt worden en die gelovigen eventueel mee naar huis kunnen nemen voor bijzondere gelegenheden. Later werd aan het wijden van de kaarsen ook een kaarsenprocessie door kerk toegevoegd. Vandaar ook de naam ‘Lichtmis’.

Een dag later eert de Kerk de heilige bisschop Blasius. Omdat hij een jongen redde van een verstikkingsdood, wordt hij speciaal aangeroepen tegen keelziektes. Tot op de dag van vandaag is het in veel parochies gebruik om op of rond 3 februari de Blasiuszegen te geven. Dit gebeurt doorgaans met twee kaarsen, die met Maria-Lichtmis gezegend zijn.

Illustratie: beeld van de H. Blasius in de gelijknamige kapel in Cadier en Keer