Wat vieren we van 6 t/m 12 maart?

Geplaatst op: 02-03-2022

Vasten

Deze week begint de vasten echt goed, de veertigdaagse voorbereidingstijd op Pasen. Het is een tijd van bezinning en inkeer als voorbereiding op Pasen. Ook liturgisch is het een sobere tijd. De kleur van de gewaden is ingetogen paars. In de zondagse vieringen wordt tot aan Witte Donderdag geen Glorialied gezongen. De vasten is ook bij uitstek de tijd om een retraite of bezinningsdagen te houden. In sommige kerken is het gebruik om elke vrijdag in de veertigdagentijd de kruisweg te bidden.

Van oudsher is de vasten ook een tijd om sober te eten. In het verleden golden er in de katholieke kerk zeer strikte vastenregels. Omdat het volgen van de regels belangrijker leek te worden dan de intentie van het vasten, worden deze nu anders geïnterpreteerd. Vasten is een tijd om sober te leven en je – zeker in westerse landen – te realiseren hoe rijk we eigenlijk zijn en hoe luxe we leven. De vasten is daarom ook de tijd om iets uit je eigen mond te sparen om een ander mee te helpen. Dit gebeurt onder meer tijdens de Vastenactie, waarmee projecten in de derde wereld worden ondersteund.

Illustratie: HH. Felicitas en Perpetua