Wat vieren we van 7 t/m 13 april 2024?

Geplaatst op: 03-04-2024

Maria Boodschap in april?

Vraag een willekeurige katholiek die een klein beetje op de hoogte is van de kerkelijke kalender wanneer het feest van Maria Boodschap is en hij of zij zegt zonder blikken of blozen: 25 maart. Dat is ook logisch. Maria krijgt op deze dag de boodschap dat ze de moeder van Jezus wordt en dat is precies negen maanden voor diens geboorte op 25 december. Behalve dit jaar. In 2024 vieren we het hoogfeest van Maria Boodschap op maandag 8 april.

Dat heeft alles te maken met de datum van Pasen. Dat was op 31 maart. Dat betekent dat 25 maart dit jaar in de Goede Week viel. En die week is zo belangrijk dat alle andere feest- en gedenkdagen moeten schuiven. Zelfs als het om Maria gaat. Al is er wel een uitzondering. ‘Gewone’ feesten die op een datum in de Goede Week vallen, komen dat jaar te vervallen. Maria’s feest vervalt niet, maar schuift op. Tot aan de eerste dag ná het Paasoctaaf. Dat octaaf loopt af op zondag 7 april met het feest van Beloken Pasen. Dat betekent dat de eerstvolgende dag erna alsnog het feest van Maria Boodschap wordt ‘ingehaald’. Dat is op maandag 8 april.

Dit betekent overigens niet dat Kerstmis ook twee weken opschuift. De zwangerschap duurt deze keer gewoon wat korter.

Illustratie: Glas-in-loodraam van de 'Aankondiging van de Heer' in de voormalige Petrus Canisiuskerk in Puth-Schinnen.