Wat vieren we van 21 t/m 27 april 2024?

Geplaatst op: 18-04-2024

Petrus Canisius

Zaterdag 27 april viert de Kerk het feest van de Heilige kerkleraar Petrus Canisius of zoals hij eigenlijk heette: Petrus D’Hondt. Inderdaad, een Nederlandse heilige. Voor de liefhebber: met een heel klein Limburgse randje. Hij werd namelijk in de 16e eeuw geboren in Nijmegen, dat tijdens een deel van zijn leven bij het pas opgericht eerste bisdom Roermond hoorde. Maar zoals gezegd: het is een dun randje, want dat eerste bisdom Roermond had meer met het oude hertogdom Gelre te maken dan met de huidige provincie Limburg.

Hoe dan ook, Petrus Kanis, later in het Latijn Canisius, werd een belangrijke heilige. Zijn vader was burgemeester van Nijmegen en hij kreeg een goede opvoeding en dito opleiding. Op 15-jarige leeftijd ging hij naar Keulen om daar aan de universiteit te studeren. Ook studeerde hij kort in Leuven. Op z’n 22e hij in bij de pas opgericht jezuïetenorde en maakte vanwege zijn wijsheid en mildheid al snel naam. Hij werd belast met allerlei diplomatieke taken. Ook trad hij soms op namens de paus.

Later richtte Canisius ook scholen op: op Sicilië en in steden als Wenen, Praag, München, Dillenburg en Fribourg. Petrus Canisisu schreef ook boeken en nam deel aan het Concilie van Trente. Zijn beroemdste boek is de catechismus: het vraag-antwoordboek over het katholieke geloof, waarop ook de latere Schoolkatechismus die veel ouderen nog kennen, was gebaseerd. Later is ook een bekende katholieke Bijbelvertaling in het Nederlands naar hem vernoemd: de Canisiusvertaling.

Petrus Canisius overleed in 1597 in Fribourg in Zwitserland. In Limburg is één parochie naar hem vernoemd en diverse scholen en straten.

Illustratie: Anonieme kopergravure van Petrus Canisius van het Rijksmuseum