Wat vieren we van 8 t/m 14 mei 2022?

Geplaatst op: 05-05-2022

Wat vieren we deze week?

IJsheiligen

Vanaf 11 tot en met 14 mei worden de zogeheten ijsheiligen herdacht. Van oudsher zijn dit Marmertus (11 mei), Pancratius (12 mei), Servatius (13 mei) en Bonifatius van Tasus (14 mei). Door de liturgievernieuwing worden Mamertus en Bonifatius niet meer officieel gevierd. Pancratius en Servatius zijn gebleven. En laten die nu ook een bijzondere band met Limburg hebben. Pancratius kennen we als patroonheiligen van de kerken van Heerlen en Mesch. En Sevatius is natuurlijk bekend als de eerste bisschop van Tongeren en Maastricht en de eerste verkondiger van het geloof in het huidige Nederland. Je zou kunnen zeggen dat met zijn komst het ijs gebroken was en dat door de verkondiging van de warme boodschap van het geloof de kou verdreven werd. Toch is dat niet waar deze heren hun bijnaam IJsheiligen aan te danken hebben. Dat heeft een veel wereldser reden: over het algemeen wordt aangenomendat dat er na deze datums – althans in onze streken – geen vorst meer voorkomt en het dat voorjaar langzaam overgaat in de zomer.

Illustratie: Beeld van de H. Pancratius in de gelijknamige kerk in Mesch. (c) Kerkfotografie