Wat vieren we van 28 mei t/m 3 juni?

Geplaatst op: 25-05-2023

Tijd door het jaar

Op Tweede Pinksterdag begint in de Kerk een heel nieuwe seizoen: de tijd door het jaar. Naast de zogeheten ‘sterke tijden’ – Advent, Vasten en Paastijd – is het voorlopig even gedaan met de bijzondere periodes. Vandaar ook de naam: tijd door het jaar. De gebruikelijke liturgische kleur in deze tijd is groen. Wit is voor de hoogfeesten, paars voor de periodes van bezinning en inkeer en rood voor de martelaren. En ‘met groen is niks te doen’, zoals weleens wordt gezegd. Het is eigenlijk de ‘casual’ kleur voor de liturgie.

In de tijd door het jaar vinden wel heiligenfeesten gevierd en soms ook wel hoogfeesten, maar het is geen tijd waarin naar een groot feest wordt toegewerkt, zoals in de Vasten of de tijd tussen Pasen en Pinksteren. In de lezingen worden in deze periode reguliere verhalen uit het leven van Jezus voorgelezen. Op zondagen is dat verdeeld in drie jaren: A, B en C. Dit jaar is een A-jaar en dat wil zeggen dat op de zondagen doorgaans gelezen wordt uit het evangelie volgens Mattheüs.

En we zitten nog altijd in mei, dus natuurlijk staan er nog enkele Mariafeesten op de kalender. Sinds enkele jaren in Tweede Pinksterdag een speciale dag voor Maria, Moeder van de Kerk. En op de laatste dag van mei herdenkt de Kerk het bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth. Die bezoekt staat ook bekend als Maria Visitatie.

Lees ook: