Wat vieren we van 4 t/m 10 jun 2023?

Geplaatst op: 01-06-2023

Sacramentsdag

Op de tweede donderdag na Pinksteren viert de Kerk het feest van Sacramentsdag. In tegenstelling tot de ons omringende landen is dit in Nederland geen vrije dag. Bij ons wordt het feest op de zondag erna gevierd.

Op Sacramentsdag staat het Heilig Sacrament – de aanwezigheid van God in de eucharistie – centraal. Dit is ook hét moment bij uitstek om sacramentsprocessies te houden. Die staan in Limburg in deze tijd van het jaar dan ook overal op de kalender. Het is het ‘bronkseizoen’. Met name in Zuid-Limburg leeft deze traditie zeer sterk. Vreemd is dat niet, want deze regio behoorde lang tot het bisdom Luik en Sacramentsdag is in Middeleeuwen vanuit dit bisdom begonnen. De Heilige Juliana van Cornillon had een speciale devotie voor het Heilig Sacrament en kreeg in een droom te horen dat daar een speciale feestdag voor in het leven moest worden geroepen. Paus Urbanus IV heeft het in 1264 voor de hele wereldkerk ingevoerd.

Heilige Norbertus

We mogen deze week ook nog een echte Limburgse heilige vieren. Hoewel hij vaak te boek staat als Norbertus van Xanten, stond zijn wieg toch echt in 1080 in Gennep. Norbertus stichtte een nieuwe kloosterorde, die hij de premonstratenzers noemde, naar de Franse plaats Premontré waar hij zijn eerste klooster bouwde. Later kreeg de orde veel meer bekendheid onder naam die verwijst naar de stichter: de norbertijnen. Bijzonder is dat Limburg als geboorteregio van Nobertus nooit een nobertijnenklooster heeft gehad, wel van de vrouwelijke tak: de norbertinessen. Zij woonden aanvankelijk in wat nu Chateau Sint-Gerlach heet en later in het voormalige kartuizerklooster in Roermond, waar nu de kantoren van het bisdom zijn gevestigd. Norbertus stierf overigens op 6 juni 1134 als bisschop van Magdeburg in Duitsland. Daar is hij ook begraven.

Illustratie: Gevelbeeld van de H. Norbertus in zijn geboorteplaats Gennep