Wat vieren we van 23 t/m 29 juni 2024?

Geplaatst op: 12-06-2024

Petrus en Paulus naar Roermond

Eind deze week viert de Kerk het hoogfeest van Petrus en Paulus. Twee belangrijke steunpilaren van de Kerk. Bij gelegenheid van hun feest komen ze naar Roermond. Dat wil zeggen twee schilderijen met hun afbeelding. Of nog beter gezegd: ze keren terug naar Roermond. Het gaat namelijk om schilderen die in 1724 in opdracht van toenmalig bisschop Franciscus Sanguessa van Roermond zijn gemaakt. Ze hingen destijds in het oude bisschoppelijk paleis, dat later rechtbank werd en nu een appartementencomplex is.

De schilderijen zijn precies 300 jaar geleden gemaakt door Zeger Jacob van Helmond. Hij maakte een serie van zes portretten. Naast Petrus en Paulus waren dat ook vier manshoge schilderijen van de evangelisten. Lange tijd hingen ze in de kruisgang bij de Caroluskapel zo’n 50 jaar geleden werden ze verplaatst naar het depot van het Bisschoppelijk Museum. Ze zijn nu door de Stichting Restauratie Atelier Limburg hersteld.

Op hun feestdag worden de portretten van Petrus en Paulus feestelijk onthaald in de kathedraal in Roermond, waar ze een vaste plek gaan krijgen. De portretten van de vier evangelisten keren terug naar het bisdom en krijgen een nieuwe plek bij de Carolsukapel.

Illustratie: Portret van de apostel Petrus van de hand van Zeger Jacob van Helmond iut 1724. Het schilderij is vanaf 29 juni samen met een portret van de H. Paulus in de Christoffelkathedraal te zien.