Wat vieren we van 2 t/m 8 juli 2023?

Geplaatst op: 29-06-2023

Tomaschristenen

Deze week vieren we het feest van de apostel Tomas. Bij velen bekend als de ‘ongelovige’ Tomas. Bijbelwetenschappers discussiëren nog steeds over de vraag hoe dat verhaal over deze apostel in het evangelie het beste uitgelegd kan worden.

Wat veel minder bekend is, is dat Tomas de apostel is die het christendom als eerste naar het huidige India bracht. Zoals Petrus en Paulus naar Klein-Azië (Turkije), Griekenland en Rome trokken om daar het evangelie te verkondigen en Marcus dat in Alexandrië in Egypte deed, zo trok Tomas naar het oosten. Hij kwam in India terecht, waar hij zich volgens de overlevering enorm inzette voor de armen en overal het evangelie verkondigde.

Toen Europese kolonisten - onder meer uit Portugal en Nederland – later in India voet aan wal zetten, waren ze verbaasd daar al christenen aan te treffen. De oudste christelijke gemeenschappen in het zuiden van India beroepen zich op Thomas als de eerste verkondiger van het geloof in hun land. Een aantal van de Indiase priesters en priesterstudenten in ons bisdom behoort tot deze zogeheten ‘Tomaschristenen’, ook wel ‘Malabarchristenen’ genoemd. Door conflicten en afsplitsingen bestaan er India nu verschillende christelijke kerken die zich op de apostel Tomas beroepen. Sommige hiervan behoren tot de zogeheten oosterse kerken, andere vallen onder Rome. Vanwege de zeer oude traditie kent de katholieke Kerk in India verschillende liturgische ritussen.

De apostel Tomas stierf uiteindelijk rond het jaar 70 de marteldood. Hij wordt vaak afgebeeld met een winkelhaak. Dat houdt verband met de legende dat hij een koning in India beloofd had een paleis te bouwen, maar het geld daarvoor aan de armen gaf en daarmee een paleis in de hemel bouwde.