Wat vieren we van 30 juni t/m 6 juli 2024?

Geplaatst op: 12-06-2024

Vakantieheilige

Zijn feestdag is pas eind juli, maar het is goed om aan het begin van de zomer even aan Sint-Christoffel te denken. Niet omdat de bisschopskerk in Roermond naar hem vernoemd is, maar omdat hij de patroonheilige van de reizigers is. Christoffel – Sjtuf zeggen ze in Roermond – is de vakantieheilige bij uitstek. Het is goed om bij het begin van een reis even zijn voorspraak te vragen voor een veilige tocht en dito thuiskomst. In veel parochies worden in deze tijd van het jaar ook auto- en motorzegeningen gehouden. Niet omdat onze ‘heilige koe’ zó heilig is, dat ie gezegend moet worden, maar omdat we om een veilige en voorspoedige reis vragen. Vaak worden er dan ook medailles of sleutelhangers met een afbeelding van Christoffel uitgedeeld.

Christoffel of Christoforus betekent letterlijk: de Christusdrager. Hij was een boom van een vent die reizigers op z’n schouders naar de overkant van een rivier droeg. Toen hij op een dag een kind wilde overzetten, werd dat tijdens de tocht steeds zwaarder. Toen hij opkeek, zag Christoffel dat hij Christus op zijn schouders droeg. Christoffel liet zich dopen en trok de rest van zijn leven als prediker rond.

Illustratie: Het gouden beeld van Sint-Christoffel op torenspits van de naar hem vernoemde kathedraal in Roermond