Wat vieren we van 27 augustus t/m 2 september 2023

Geplaatst op: 22-08-2023

Kerkleraar

Een van de beroemdste kerkleraren uit de geschiedenis is zonder meer de Heilige Augustinus van Hippo (overleden in 430). Zijn feestdag is op 28 augustus. Dat roept de vraag op wat een kerkleraar eigenlijk is?

De titel Kerkleraar of Kerklerares (doctor ecclesiae) wordt door de paus toegekend aan heiligen wier geschriften de katholieke geloofstraditie op eminente wijze overdragen. Ze zijn ook ‘universeel’. Dat betekent dat ze van grote betekenis zijn voor de wereldwijde katholiek kerk. Het begrip Kerkleraar is in de 13e eeuw ontstaan vanuit de term Kerkvader, die voorbehouden is aan grote namen uit de oudheid. Kerkleraren zijn van alle tijden.

Kerkleraren zijn meestal theologen. In enkele gevallen betreft het religieuzen die in hun leven en in hun mystieke geschriften blijk hebben gegeven van een diepe band met God, waardoor ze met gezag over Jezus Christus spraken. Kerkleraren zijn de voornaamste dragers van de katholieke Traditie.

Vier kenmerken

In 1741 formuleerde paus Benedictus XIV vier wezenskenmerken van een Kerkleraar.

1. Recht in de leer: dat betekent dat ze verbonden waren met het leergezag van de Kerk.
  2. Heilig leven: de heldhaftige beoefening van de christelijke deugden moet blijken uit hun verering of uit de expliciete erkenning daarvan door de Kerk.
  3. Uitmuntend: hun theologie, hun mystiek getuigenis of hun spiritueel leiderschap moet uitmuntend zijn.
  4. Uitdrukkelijk erkend: de paus of de pauselijke Congregatie voor de Heiligverklaringen moet een heilige expliciet tot Kerkleraar hebben uitgeroepen.

Lees ook:

Bron: Encyclopedie KRO-NCRV.nl/katholiek