Wat vieren we van 25 t/m 31 augustus 2024?

Geplaatst op: 21-08-2024

Grote namen

In deze laatste week van augustus vieren we de feesten van enkele grote heiligen uit de kerkgeschiedenis. Woensdag staat bisschop en kerkleraar Augustinus op de kalender. Hij leefde in de 4e en 5e eeuw. Zijn geschriften en zijn gedachtegoed weten tot op de dag van vandaag mensen te inspireren. Heel wat klooster – ook in Limburg – baseerden hun levenswijze op zijn regel. Waaronder de augustijner koorheren die eeuwenlang in Abdij Rolduc in Kerkrade woonden. Daags ervoor vieren we het feest van zijn moeder Sint Monica, die eveneens heilig is verklaard.

Donderdag herdenken we de Marteldood van Johannes de doper, die op verzoek van de dochter van Koning Herodes werd onthoofd. Johannes is daarmee een van de weinige heiligen met twee feestdagen. Ook op 24 juni wordt zijn feest gevierd. De parochiekerk van Johannes de Doper in Mechelen beschikt over een bijzonder houten reliëf dat het afgehakte hoofd van Johannes de Doper op een schaal voorstelt (foto).