Wat vieren we van zondag 8 t/m zaterdag 14 september 2024?

Geplaatst op: 05-09-2024

Maria’s Naamfeest

Ooit was het populairder om je naamfeest te vieren dan je verjaardag. Dat was een mooie traditie. Een verjaardag gaat over jezelf, een naamfeest is een eerbetoon aan de heilige naar wie je ouders je hebben vernoemd.

Deze week vieren we het naamfeest van Maria. Het feest stamt uit de Spaanstalige landen, waar het in de 16e eeuw een plaats had op de liturgische kalender. Naar het voorbeeld van Jezus’ naamfeest op 1 januari (tegenwoordig 3 januari). Het was paus Innocentius XI die het feest van Maria’s Naam voor de hele Kerk instelde op 12 september. Dat hij deze datum koos had een politieke reden, maar het kwam wel mooi uit dat deze enkele na het feest van Maria’s geboorte (8 september) valt, zodat geboorte en naamgeving binnen hetzelfde octaaf kunnen worden gevierd.

Maria is waarschijnlijk genoemd naar Mozes’ zuster Mirjam uit het Oude Testament. Zoals Mirjam een danklied aanhief toen de Hebreeën bevrijd waren van de Egyptenaren die met heel hun machtige leger in de golven ten onder waren gegaan en nu de arme vluchtelingen niet meer konden bedreigen (Exodus 15), zo hief Maria een danklied aan op het moment dat zij door haar nicht Elisabeth ‘de Moeder van de Heer’ genoemd werd en de toekomstige bevrijder in haar schoot droeg.

Over de betekenis van de naam Maria is in de loop van de geschiedenis heel wat gespeculeerd. Het is een Griekse versie van de Hebreeuwse naam Miriam of Mariam. Volgens de laatste stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek gaat men ervan uit dat het van oorsprong een Oud-Egyptische naam is die ‘schoon’ betekent: ‘fraai’, ‘welgevormd’, ‘weelderig’.

De Griekse kerkvader Origenes redigeerde in de derde eeuw een Grieks etymologisch woordenboek van Bijbelse voornamen. De westerse kerkvader Hiëronymus maakte er twee eeuwen later een Latijnse bewerking van. Hij heeft eeuwenlang de opvatting bepaald over Maria’s naam. Hij meent dat ‘Maria’ zo veel wil zeggen als ‘Stilla Maris’ (= ‘druppel van de zee’). Al gauw werd dit veranderd in Stella Maris (= ‘Sterre der Zee’). Onder die naam kennen we Maria nog steeds.