Wat vieren we van 22 t/m 28 september 2024?

Geplaatst op: 19-09-2024

Pater Pio

Pius van Pietrelcino heet hij op de kalender, maar heel Italië kent hem als ‘Padre Pio’. Hij is een echte volksheilige van onze tijd. Waar je ook in Italië komt, overal kom je zijn afbeelding tegen: in kerken, op gevels, op vrachtwagens, op het dashboard van taxi’s. De pater kapucijn met de grijze baard spreekt enorm tot de verbeelding. Niet alleen in Italië, ook daarbuiten. Her en der in het land zijn Pater-Piogebedsgroepen.

Waarom de ene heilige uitgroeit tot een echte volksheilige en de andere niet, is lastig te duiden. Bij Pater Pio speelt zeker mee dat hij relatief kortgeleden gestorven is: in 1968. Er leven nog mensen die hem persoonlijk gekend hebben. Daarbij was hij bij leven al een legende. Hij stierf in een geur van heiligheid, zoals dat wordt genoemd.

Pater Pio werd op 25 mei 1887 geboren in het stadje Pietrelcina in Zuid-Italië. Op 15-jarige leeftijd trad hij bij de minderbroeders kapucijnen. Op 10 augustus 1910 werd hij tot priester gewijd. Hij ging werken in het klooster van zijn orde in San Giovanni Rotondo. Pater Pio had een zwakke gezondheid en op enig moment deden zich bij hem verschijnselen voor die wezen op de stigmata, de wonden van Jezus. Deze zijn op tal van foto’s en filmbeelden van hem ook duidelijk te zien. Die stigmata hebben er zeker toe bijgedragen dat veel mensen zich tot pater Pio wendden. Dat is nog zacht uitgedrukt: mensen verdrongen zich om hem te kunnen ontmoeten of bij hem de mis te kunnen bijwonen. Ook als biechtvader was hij zeer populair. Hij ontving honderden brieven per dag. Ook zette hij zich in voor een goede zorg voor de zieken. In San Giovanni Rotondo stichtte hij onder meer een ziekenhuis.

Er doen ook allerlei verhalen de ronde over wonderbaarlijke gebeurtenissen: gebedsverhoringen, bilocaties, verschijningen, helderziendheid, onverklaarbare gebeurtenissen. Die hebben zijn hele leven lang – en ook daarna – allerlei vragen opgeroepen: of het wel allemaal zo wonderbaarlijk was? Of de stigmata wel echt waren? Een tijd heeft de Kerk zich ook van hem gedistantieerd. Maar paus Johannes Paulus II heeft in 1999 een einde aan alle discussie gemaakt door pater Pio zalig te verklaren en in 2002 zelfs heilig. Het was een van de drukste heiligverklaringen die Rome ooit heeft meegemaakt. Zijn graf in San Giovanni Rotondo is uitgegroeid tot een van de grootste bedevaartoorden van Italië, waar jaarlijks miljoenen pelgrims naartoe trekken.