Wat vieren we van 22 t/m 28 januari 2023?

Geplaatst op: 19-01-2023

Zondag van het Woord van God

Katholieken waren nooit zo van het Bijbellezen. Dat is jammer, want de Heilige Schrift is een geweldig boek. Of beter gezegd: een verzameling boeken. Om dat te benadrukken heeft paus Franciscus een paar jaar geleden de Zondag van het Woord van God ingevoerd. Deze wordt gehouden op de 3e zondag door het jaar. Dit jaar is dat het weekeinde van 21/22 januari. De paus wil graag dat gelovigen die dag extra stil staan bij de viering, de studie en de verspreiding van de Bijbel.

De Zondag van het Woord van God valt bewust in januari, omdat deze dan samenvalt met de ‘Week van gebed voor de eenheid’ en activiteiten in het kader van de ‘Dag van het Jodendom’. De paus wil hiermee de sterke verbondenheid tussen christenen en joden en de Heilige Schrift tot uitdrukking brengen. Diverse protestantse kerken hebben om diezelfde reden hun Bijbelzondag ook naar dezelfde dag verplaatst. Is dat geen mooi oecumenisch gebaar?

Dit jaar zal de paus op zondag 22 januari tijdens een viering in de Sint-Pietersbasiliek drie personen aanstellen tot lector en zeven tot catechist. Het gaat om lekengelovigen uit Italië, Congo, Filippijnen, Mexico en Wales en die het volk van God vertegenwoordigen. Door de aanstelling van deze mannen en vrouwen op de zondag van het Woord van God onderstreept de paus het belang dat hij hecht aan de ruimere mogelijkheden die hij voor deze kerkelijke bedieningen de laatste jaren heeft geschapen, zoals de functies van catechist, lector en acoliet.

Voor parochies kan de Zondag van het Woord van God ook een uitgelezen moment zijn om bijvoorbeeld nieuwe lectoren of acolieten te verwelkomen.