Wat vieren we van 1 t/m 7 oktober 2023?

Geplaatst op: 28-09-2023

Franciscus

Paus Franciscus heeft als eerste paus in de geschiedenis een naam gekozen die verwijst naar de grote Sint-Franciscus van Assisië: de heilige van de armoede, van de dieren en van de schepping. Deze week – op 4 oktober – vieren we zijn feestdag. Niet voor niets is het dan ook Dierendag.

Dat de huidige paus de naam Franciscus koos, was niet alleen uit persoonlijke sympathie voor deze rebelse heilige die als zoon van een rijke zakenman op het plein in de Italiaanse stad Assisi al zijn kleren uittrok om daarmee al zijn rijkdom af te leggen. Het was ook een strategische keuze, een programma. Al vanaf de eerste dag treedt paus Franciscus in de voetsporen van zijn naamgenoot door voortdurend te wijzen op de armen, op de schepping en op een eerlijke verdeling van goederen. Zijn encycliek Laudato Si’ is daar het beroemdste voorbeeld van.

Op de feestdag van Sint-Francisus eindigt ook de periode van de schepping, waarin de Kerk een maand lang aandacht gevraagd heeft voor deze thema’s. Op dezelfde dag begint een andere grote bijeenkomst, die voor paus Franciscus heel belangrijk is en die hij in dezelfde lijn ziet: de bisschoppensynode over het thema synodaliteit. Net als Sint-Franciscus probeert de paus de Kerk te vernieuwen.

Illustratie: Beeld van Sint-Franciscus uit 1623 uit de collectie van Bonnefantenmuseum