Wat vieren we van 20 t/m 26 oktober 2024?

Geplaatst op: 16-10-2024

Heilige Johannes Paulus II

Heiligen zijn vaak mensen uit ver vervlogen tijden. Maar af en toe staat er een op de kalender die veel mensen van u persoonlijk gekend hebben en die zelf in Limburg op bezoek is geweest. Dat geldt deze week voor de Heilige paus Johannes Paulus II. Dinsdag is zijn feestdag. Het is dit jaar precies 10 jaar geleden dat hij heilig werd verklaard.

De Poolse kardinaal Karol Woytila werd in 1978 – het jaar van de drie pausen – geheel onverwacht tot paus gekozen. Hij zou dat 27 jaar blijven, tot aan zijn dood in 2005. Een hele generatie groeide op met hem als paus.

Johannes Paulus II was de eerste niet-Italiaanse paus sinds de Nederlandse Adrianaus VI in de 16e eeuw en de op één na langst zittende paus in de geschiedenis. Hij was onder mee bekend van zijn vele reizen over de wereld. Ook was hij de eerste paus die synagoge en een moskee bezocht. Tijdens zijn pontificaat werd een nieuw kerkelijk wetboek en een nieuwe Catechismus voor de Katholieke Kerk uitgegeven. Hij hechtte veel waarde aan het gezin en een fel tegenstander van alles wat het leven bedreigde. Ook speelde hij een rol in de val van het communisme in Oost-Europa.

In 1985 bezocht JPII, zoals hij vaak genoemd werd, Nederland en deed ook Maastricht en vliegveld Beek aan, waar een openluchtmis werd gehouden. Hij wist veel jongeren te inspireren en was de initiatiefnemer van de Wereldjongerendagen, die nog steeds worden gehouden. Hoewel er ook kritiek op Johannes Paulus II te horen is, bewaren veel gelovigen warme herinneringen aan deze heilige paus, die persoonlijk de hand hebben geschud.