Wat vieren we van 20 t/m 26 november 2022?

Geplaatst op: 17-11-2022

Een beetje Oudjaar

Deze week vieren we als Kerk een klein beetje Oudjaar. Het is namelijk de laatste week van het kerkelijk jaar. Volgend weekeinde – met 1e Advent – begint een nieuw kerkelijk jaar.

De kerkelijke kalender loopt niet precies parallel met de wereldlijke kalender. In de liturgie begint het nieuwe jaar met de voorbereidingstijd op de geboorte van Christus, de Advent. Dat betekent dat het nieuwe kerkelijk jaar altijd eind november/begin december valt.

De zondag daarvóór is sinds de vernieuwing van de liturgie in de jaren zestig van de vorige eeuw het feest van Christus Koning van het heelal. De Kerk viert dan dat Christus geen machtige, heersende koning is, maar een lijdende koning. Daarmee wordt het jaar afgesloten. Volgend weekeinde begint de jaarkring weer opnieuw met het eerste kaarsje op de Adventskrans

Meer weten over het feest van Christus Koning