Wat vieren we van 27 november t/m 3 december 2022?

Geplaatst op: 23-11-2022

Advent: begin van een nieuw jaar

Niet op 1 januari, maar met de 1e Zondag van de Advent begin in de Kerk het liturgische nieuwe jaar. Met Kerstmis vieren we de geboorte van Christus en de voorbereidingstijd daarop reken we vast mee. Deze zondag begint dus het nieuwe kerkelijke jaar. Dat is niet alleen te merken aan de Adventskrans, waar het eerste kaarsje wordt aangestoken, maar ook aan de lezingen uit de Heilige Schrift.

In elke eucharistieviering wordt uit de Bijbel voorgelezen: de eerste lezing uit het Oude Testament, op zondagen een tweede lezing uit de brieven of handelingen van de apostelen en altijd een lezing uit het evangelie. Die lezingen zijn niet zomaar gekozen. De Kerk kent daarvoor een systeem van een driejarige cyclus voor de evangelielezingen op zondag: A, B en C. Op de eerste zondag van de Advent begint ook een nieuwe lezingencyclus. Dit jaar is dat de A-cyclus. Dat wil zeggen dat tot de Advent van 2023 op zondagen hoofdzakelijk uit het evangelie van Matteüs wordt voorgelezen.

Zalige Maria Helena Stollenwerk

De Advent en de vasten zijn het moment om het wat rustiger aan te doen, ook met heiligenfeesten. Maar daar is deze eerste week van de Advent nog niet veel van te merken. Op de kalender komen we grote namen tegen als de apostel Andreas en Franciscus Xaverius, de bekende missionaris van India en het Verre Oosten. We beginnen de week met onze eigen Limburgse zalige Maria Helena Stollenwerk (1852-1900) - zie illustratie.

Zij was de medestichteres van de Dienaressen van de Heilige Geest, beter bekend als missiezusters van Steyl of ‘blauwe zusters’, al wordt die laatste naam tegenwoordig ook voor een andere congregatie gebruikt. Nadat de heilige Arnold Janssen in Steyl eerst een missiecongregatie voor mannen had opgericht, stichtte hij in 1889 samen met Helena Stollenwerk een vrouwelijke tak van wat later internationaal de ‘Steyler missionarissen’ ging heten. Er kwam ook nog een contemplatieve congregatie, die in het roze gekleed gaan. In 1899 maakte Helena Stollenwerk de overstap naar deze ‘roze’ zusters. Reeds acht weken later overleed ze aan de gevolgen van hersenvliesontsteking. In 1995 werd ze door paus Johannes Paulus II zalig verklaard.