Wat vieren we van 5 t/m 11 december?

Geplaatst op: 02-12-2021

Tweede week van de Advent

De tweede en de derde zondag van de Advent worden gekenmerkt door de figuur van Johannes de Doper. Hij gaat aan de komst van Jezus vooraf. Toentertijd in het Heilig Land, maar ook nu in onze beleving van de Advent. Hij is de webereider.

Patroonsfeest bisdom Roermond

De Onbevlekte Ontvangenis van de H. Maagd Maria is een hoogfeest en daarom voor alle katholieke gelovigen een belangrijke feestdag. Maar voor het bisdom Roermond is het feest nog nét ietsje belangrijker. Maria Onbevlekt Ontvangen is namelijk de patrones van het bisdom. Dat voelt toch een beetje als een verjaardag. Er zijn op 8 december in het bisdom ook twee belangrijke verjaardagen te vieren. We vieren de derde verjaardag van de bisschopswijding van Mgr. Smeets. En 8 december is de officiële oprichtingsdatum van het Grootseminarie Rolduc en daarom wordt doorgaans op die dag de Dies Natalis (verjaardag) gevierd met een pontificale mis en een bijeenkomst met de priesters die aan het seminarie zijn opgeleid. Vanwege de coronapandemie kan die verjaardag dit jaar helaas niet doorgaan. De abdijkerk van Rolduc is ook toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen (foto).

Heiligen

Er zijn deze week ook een paar bijzondere heiligen te vieren. Sint-Nicolaas is in Nederland natuurlijke bekende heilige en zijn feestdag valt niet op 5 december, zoals veel mensen denken, maar op 6 december. Op de vooravond wordt de vigilie gevierd en die is in de Nederlandse cultuur vermengd geraakt met pakjesavond, maar de eigenlijke feestdag blijft maandag 6 december. Op donderdag 9 december vieren we een relatief nieuwe heilige, namelijk de heilige Juan Diego, die in 1531 in wat nu Mexico-stad is, een verschijning van Maria zag. Zij wordt daar vereerd als Onze-Lieve-Vrouw van Guadalupe (officiële feestdag op 12 december, maar dat is dit jaar een zondag en dan vervalt het feest). Maria heeft deze week nog een tweede feestdag. Op vrijdag de 10e wordt ze herdacht als de heilige maagd van Loreto, waarnaar de litanie van Maria vernoemd die heel vaak na het rozenkransgebed wordt gebeden

Illustratie: beeld van Maria Onbevlekt Ontvangen in de abdijkerk van Rolduc.