Wat vieren we van 20 t/m 26 december 2020

Geplaatst op: 17-12-2020

Zondag 20 december: 4e Zondag van de Advent

Voor Kerstmis hoeven we niet veel te doen; ons hart openstellen zodat Gods licht in onze duisternis kan komen, is het allerbelangrijkste. Alleen zo kunnen wij Zijn licht weer verder doorgeven aan anderen. Op de 4e Zondag van de Advent wordt Maria ons voorgehouden als voorbeeld van iemand die God toeliet in haar leven.

Donderdag  24 december: Kerstavond / Geboorte van de Heer

Sommige gebeurtenissen zijn zo groot dat we ze niet op één dag kunnen vieren, maar er meer tijd voor nodig hebben. De geboorte van Gods Zoon is gebeurtenis. We beginnen al op de vooravond: Kerstavond en de kerstnacht, die niet voor niets een ‘heilige avond’ wordt genoemd.

Vrijdag 25 december: Kerstmis / Geboorte van de Heer

Vandaag is het echte hoogfeest van de geboorte van Christus. Van oudsher is het mogelijk om op deze datum drie verschillende missen te vieren: de nachtmis (’s nachts om 24.00 uur), de dageraadsmis en de dagmis. Tijdens deze laatste wordt het begin van het evangelie van Johannes gelezen (In het begin was het woord), een prachtige poëtische tekst, waarin het hele Kerstverhaal op spirituele wijze wordt verwoord.

Zaterdag 26 december: H. Stefanus, eerste martelaar

Tweede Kerstdag is een traditie die maar in een paar landen bestaat, waaronder Nederland. De liturgie van de Kerk kent een octaaf van Kerstmis: acht dagen feest, waarbij Derde, Vierde of Achtste Kerstdag eigenlijk eigen belangrijk zijn als de Tweede. Op Tweede Kerstdag herdenkt de Kerk de heilige Stefanus, die bekend staat als de eerste volgeling van Jezus die voor zijn geloof zijn leven heeft gegeven.

Illustratie: beeld van de H. Stephanus in de Stephanuskerk in Wijnandsrade