Wat vieren we van 25 t/m 31 december 2022?

Geplaatst op: 21-12-2022

Octaaf van Kerstmis

Wat we deze week vieren, is misschien een beetje een domme vraag: Kerstmis natuurlijk. Wat Kerstmis inhoudt en wat we precies vieren, is op veel plaatsen terug te vinden. Onder andere op de speciale website www.vieren.nu.

Wat veel minder bekend is, is dat sommige feesten in de Kerk zó belangrijk zijn, dat we ze niet maar één dag vieren, maar acht dagen. Afgeleid van het Latijn wordt dat een octaaf genoemd. Deze week vindt het Octaaf van Kerstmis plaats. In de dagelijkse liturgie spreken we ook over de ‘tweede, derde, vierde dag onder het octaaf van Kerstmis’. Daarbij wordt er in de liturgie geen onderscheid gemaakt tussen de belangrijkheid van de dagen. Dus als iemand het bij wijze van grap over ‘Derde Kerstdag’ heeft, heeft hij eigenlijk alle recht van spreken. Sterke nog: in de liturgie zijn de derde tot en met de achtste octaafdag niet meer of minder belangrijk dan Tweede Kerstdag.

Eigenlijk is het gewoon een week lang feest. En binnen die week vallen paar bijzondere feestdagen. Op Tweede Kerstdag (of de tweede dag onder octaaf van Kerstmis) vieren we de eerste martelaar van de Kerk: de heilige Stefanus. Midden in het kerstocataaf valt het feest van de Onnozele Kinderen, die door koning Herodes werden vermoord. Bijzonder is het feest van de H. Familie. Normaal valt dit op de zondag na Kerstmis. Maar dit jaar is dan Nieuwjaar. Dan verschuift het feest van het gezin naar 30 december. Op Nieuwjaarsdag, de laatste octaafdag, vieren we Maria, de moeder van God. Tussendoor is er ook nog aandacht voor enkele heiligen. Zo valt er in het octaaf elke dag wat te vieren.