Paus Franciscus: Gebed en solidariteit met armen horen bij elkaar

Geplaatst op: 12-11-2020

“Het gebed tot God en solidariteit met de armen en mensen die lijden zijn niet van elkaar te scheiden.” Tot die conclusie komt paus Franciscus in zijn boodschap voor de ‘Werelddag van de Armen’, die komende zondag (15 november) voor de vierde keer in de katholieke kerk wordt gevierd.

In zijn boodschap schrijft de paus de “dat ieder mens, ook de meest behoeftige en verachte het beeld van God in zich draagt”. Wie naar de kerk gaat en liturgie viert, moet zich daar goed bewust van zijn, zo vindt Franciscus.  Daarom mag de tijd die aan het gebed moet worden gewijd, nooit een alibi worden om de naaste in moeilijkheden te verwaarlozen, zo zegt de paus. Volgens hem is juist het tegengestelde waar: “De zegen van de Heer daalt over ons neer en het gebed bereikt zijn doel, wanneer zij gepaard gaan met de dienst aan de armen.”

Voor zijn boodschap voor Armoedezondag neemt de paus dit jaar het Bijbelboek ‘Wijsheid van Jezus Sirach’ als inspiratie. “Strek uw hand uit naar de arme,” staat daar (Sir. 7, 32). De paus zegt over deze woorden: “Zij weerklinken vandaag met heel hun betekenisvolle lading om ook ons te helpen de blik te richten op het wezenlijke en de grenzen van onverschilligheid te overwinnen. De armoede neemt steeds een ander gezicht aan, dat aandacht vraagt voor steeds verschillende situaties: in iedere situatie kunnen wij de Heer Jezus ontmoeten, die heeft geopenbaard dat Hij tegenwoordig is in zijn zwakste broeders en zusters. (Mt. 25, 40).”

De paus zegt dat de Kerk weliswaar geen alles omvattende oplossingen voor armoede te bieden heeft, maar wel gebaren van samen delen kan aanbieden. Bovendien is het volgens de paus de plicht van de Kerk om de problemen voor het voetlicht te brengen van mensen die niet het noodzakelijke hebben om van te leven. “Om iedereen te herinneren aan de grote waarde van het gemeenschappelijk welzijn, is voor christenen een verplichting voor het leven, die wordt gerealiseerd in het streven om niemand te vergeten van degenen wier menszijn wordt geschonden omdat niet aan hun basisbehoeften wordt voldaan,” aldus paus Franciscus in zijn boodschap voor de Wereldddag van de armen.