Werkbezoek dekenaat Heerlen feestelijk afgesloten

Geplaatst op: 24-11-2019

Bisschop Harrie Smeets heeft zijn werkbezoek aan het dekenaat Heerlen afgesloten. Zondagmorgen vierde hij het 180-jarig jubileum van de Corneliusparochie in Heerlerheide mee. ’s Middags was hij te gast in de lokale talkshow ‘Noa de mès’. Het officiële programma werd afgesloten met een gezongen vesperviering in de Franciscuskerk aan de Laanderstraat.

De werkbezoeken die de bisschop dit jaar aan alle dekenaten in Limburg aflegt duren allemaal drie dagen. Van vrijdagochtend tot zondagavond. De zondag is doorgaans de dag met het meest ontspannen programma. Dat was ook in Heerlen het geval. Na de vele gesprekken en bezoeken van vrijdag en zaterdag, werd de bisschop zondag relatief rustig ingevuld.

De dag begon met een feestelijke eucharistieviering in een volle Corneliuskerk. Het stadsdeel Heerleheide is altijd heel trots geweest op z’n eigenheid en eiste daarom 180 jaar geleden van de toenmalige bisschop dat er een eigen parochie gesticht mocht worden en een eigen kerk gebouwd. Het 180-jarig jubileum is afgelopen jaar op allerlei wijzen gevierd en werd bekroond met een bezoek van de bisschop. Tijdens de viering werd ook stilgestaan bij het jubileum van het zangkoor, dat eveneens 180 jaar bestaat. Ook werd vrijwilligster Marie-José Degens in de bloemetjes gezet, omdat ze al 25 jaar de kindercatechese verzorgt. Ook tijdens deze mis namen vele tientallen kinderen deel aan de kinderwoorddienst.

Zondagmiddag schoof Mgr. Smeets in café Pelt in het centrum van Heerlen aan bij de talkshow ‘Noa de mès’. Dit is een initiatief dat al enkele jaren bestaat. Het is een lokale talkshow met een interviewer, gasten, muziek en een columnist. Zeker honderd gasten hadden zich verzameld om deze special met de bisschop bij te wonen. In een ontspannen sfeer beantwoordde de bisschop tal vragen over zijn persoonlijk leven, zijn keuze voor het priesterschap en zijn rol als bisschop. Ook ging hij in gesprek met andere gasten, onder wie onder meer wethouder Peter van Zutphen van Heerlen, spreekstalmeester Huub Leenen van het gilde van de Blauw Sjuut en de lokale historicus Martin van de Weerden.

Aan het einde van de middag werd het werkbezoek officieel afgesloten met een vesperviering in de kerk van Sint-Franciscus van Assisi aan de Laanderstraat. Tijdens deze viering werd ook de nieuwe Suisse van Heerlen voorgesteld. Sommige andere steden in Limburg kennen van oudsher al zo’n ‘kerkwacht’. In Heerlen was deze traditie verdwenen en nu weer in ere hersteld. Rainier Vrouenraets trad zondagavond voor het eerste op in deze nieuwe rol. Hij zal voortaan bij grotere plechtigheden in de Pancratiuskerk in vol ornaat acte de presence geven.